Logo INP/ EINSEEIHT
Logo UPS

Version Française         English Version

Sur ce site

Accueil du site > Groupes de recherche > Matériaux et Procédés Plasma > CV des membres de l’équipe > Patrice Raynaud

Patrice Raynaud

7 octobre 2009

MPP Membres Thématiques Moyens

Name : Patrice RAYNAUD

Tel : +33 5 61 55 84 77

Fax : + 33 5 61 55 64 52

Address : LAPLACE - Laboratoire Plasma et Conversion d’Energie

Université Paul Sabatier - Bat 3R3

118 route de Narbonne

31062 TOULOUSE Cedex 09 - FRANCE

Fields of Scientific Interest :

• Physics and physico-chemistry of microwave/RF plasma processes.
  • Low pressure and low temperature plasmas.
  • Thin film synthesis from organosilicon and organometallic precursors
  • Applications : Coatings and surface treatments, nanolayering, nanoclustering, …
  • Applications Fields : Optic, microelectronic, packaging, biomedical, energy,

Affiliations :

• since 1992 : Scientific Researcher at CNRS, Laboratory of Plasma and Conversion of Energy-LAPLACE, Toulouse (France)
  • nov. 1991-sept. 1992 : Post-doctoral Fellow, Electrical engineering Laboratory (LGET), Toulouse (France), “Study of very low pressure microwave plasma by means of FTIR spectroscopy”.
  • oct. 1988-oct.1991 : PhD student, Laboratoire de physique et chimie des procédés plasma (LCP3- CNRS-UA 0844) and Centre National d’Etude des Télécom (CNET) Grenoble (France), “Silicon cleaning by microwave DECR plasma of Argon and/or Hydrogen, Study of hydrogen desorption”.

Education :

• Habilitation à Diriger les recherches (HDR) Toulouse III University (France), 2004
  • Ph.D., Speciality : plasma physic, Joseph Fourier University, Grenoble (France), 1991
  • Master of Science, Speciality : plasma physic, Toulouse III University (France), 1986